Читомо > Новини > Форум видавців №23: стабільність продажів і локації, зручніша логістика й відбірний асортимент

Новини

Форум видавців №23: стабільність продажів і локації, зручніша логістика й відбірний асортимент

21.09.2016 0 Автор:

Останні роки черги на масштабні заходи, зокрема й на книжкові, вже не дивують, і хоча тісно на основній локації Форуму видавців було протягом усіх днів, та відвідувачів стало менше. Про це говорять чи не всі видавці. Тим часом книжкові новинки стали актуальнішими, кількість художніх текстів українського виробництва зросла, проте зросли й ціни. Як почувається ринок за підсумками 23 Форуму видавців у Львові – дізнавалися журналісти Читомо.

Продажі

У відгуках про 23 Форум видавців учасники переважно констатували, що він стабільний за продажами продукції – переважно охочі до читання львів’яни. «Форум – це консерватизм і традиції, це місце, де ти можеш побачити всіх одночасно. Цим він відрізняється від інших книжкових фестивалів», – зауважує президент Міжнародної літературної корпорації Meridian Czernowitz Святослав Померанцев.  

Українські видавці продовжують готувати новинки до Форуму та до Книжкового Арсеналу. Помітно, що зросла кількість позицій у кількох видавництвах. Так, наприклад, КСД (90 проти 40 минулого Форуму), «Віват» (69, минулого року – 35), «Наш Формат» (20,  у 2015 році – 12). 16 свіжих видань представила «Темпора». Низці видавництв вдалося представити орієнтовно у межах десяти новинок: Брайт Букс (10), Taschen Україна (10), «Нора-Друк» (7). Щодо продажів думки видавців на цьогорічному Форумі розділилися, проте переважають відгуки тих, хто продажами не надто задоволений.

«У перші два дні було відчутно менше людей порівняно з попереднім роком. У суботу-неділю на рівні минулого», – переконує менеджерка із маркетингу видавництва «Наш Формат» Анна Богородніченко. За спостереженнями директорки харківського видавництва «Віват» Юлії Орлової, відвідувачів точно не поменшало, а то й стало більше. «Сума наших продажів вища, ніж на минулорічному Форумі, думаю, з двох причин: у нас набагато більше позицій, і ми змінили локацію на Форумі, орендували більшу площу», каже вона.

Збільшення новинок і продажів підтверджує і піар-менеджер іншого харківского видавництва, КСД, Іван Лопатченко. «Цьогорічні продажі, завдяки збільшенню кількості новинок, які ми підготували спеціально до Форуму зросли у двічі по кількості проданих книжок у порівнянні з минулим роком. З Арсеналом порівнювати показники не зовсім коректно, тому що асортимент для кожної з цих виставок кожного разу ми готуємо абсолютно новий. Ну й загалом, ці виставки зовсім різні, але такі важливі для видавництв й читачів», – упевнений він.

14317507_1350266284991006_7992365259569187412_n_700x464

Головний редактор видавництва «Фонтан казок» Іван Андрусяк, навпаки, стверджує, що купують більше. «Мені здається, що людей, порівняно з минулим Форумом, не більше і не менше, але вони трішечки більше можуть дозволити собі купити», – коментує він. Керівниця «Видавництва Анетти Антоненко» розповідає, що видавництво цього року має однакову ситуацію і на Арсеналі, і на Форумі видавців.

«Ми підготували дві новинки до Форуму: «Тамплієри» Сергія Жадана та «Кімната для печалі» Андрія Любки. Якщо ти видав Прохаська, Іздрика, Жадана, Андруховича, Забужко – це стабільні продажі», – упевнений Померанцев. Його думку підтверджує практика, адже видавництво «Комора», яке видало «І знову я влізаю в танк…» Забужко, загалом продало більше, ніж на попередніх Форумах, і більше, ніж на цьогорічному Арсеналі. До Форуму вони підготували дві новинки (окрім згаданої, епістолярій Лесі Українки).

Головна редакторка видавничого дому «Києво-Могилянська академія» Юлія Футей пояснює, що успішність будь-якого книжкового заходу залежить від кількості та якості новинок. «Цього року в нас більше новинок, ніж минулого, ми задоволені продажами. Людей багато, є стабільний інтерес», – коментує вона.

Директор літературної агенції Discursus Василь Карп’юк наголошує, що з організацією ярмарку все гаразд. «Може мені лиш так здається, спеціально на цьому не концентрувався, проте, можливо, відвідувачів трохи менше, ніж минулих років. А можливо, вони заходили більш-менш рівномірно протягом дня», – ділиться він спостереженнями.

Загалом можна стверджувати, що львів’яни не надто поспішали купувати мистецькі видання і художні альбоми.

14344133_1350266474990987_5396245726915987554_n_700x527

«Продажем я не дуже задоволений: або читачів менше, або можливостей менше зараз у читачів. Люди стали трошки біднішими. Найбільше цікавлять локальними книжками, це проблема всіх виставок. От, скажімо, – «Дніпрові пороги» книжка, яка присвячена річці Дніпро, не дуже цікавить львів’ян, хоча її автор академік Дмитро Яворницький, а от в Києві ця книга цікавила. У Львові читачі до рук беруть «Українські дерев’яні церкви». Єдине виключення – книжка Сковороди наднаціонального рівня, автора, який цікавий в усіх точках України. У мене за фінансовими показниками й Арсенал, і тогорічний Форум були кращими», – ділиться враженнями від цьогорічного Форуму видавець Олександр Савчук.

«Продажі, на жаль, застрягли на рівні минулого року. Порівняно з Арсеналом продажі менші в рази. Я не знаю, з чим це пов’язано, може, з поганими туалетами та кафе, відсутністю спеціальних просторів для спілкування у самому Палаці мистецтв», розмірковує Ольга Зінченко з Taschen Україна.

Регіональні видавництва також скаржилися на меншу кількість людей, і навіть були ті, які досі не звикли, що культура не  може бути безкоштовною.

1474101604_image-0-02-01-f2ec78646f76b1b89b06c6f4594c88c04a3b653f2d8cd89ef42825347ead2080-v

«Порівняно з минулим роком гірше. Мало людей. Не розумію ціну за вхід 30 грн. Для книжки треба було дати людям вхід безкоштовний. Не думаю, що на цьому багато заробили», – переконаний директор видавництва «Джура» Василь Ванчура.

З ним погоджується і директор видавництва «Твердиня» з Луцька Микола Мартинюк. «Продажі на стенді значно впали. Це пов’язано частково з тим, що кожен рік наші стенди дорожчають, але наше видавництво років п’ять заробляло на книжках, що коштували 10-30 грн більше, ніж на книжках, які ми мусимо ставити дорожчими, відповідно до витратних матеріалів. І як би ми не хотіли, ми не можемо дешевше продати, бо це диктує нам ринок», – ділиться він.

Нагадаємо, що вартість квитка на цьогорічний Книжковий Арсенал становила 50 грн.

Читайте також: Форум видавців-2015: ринок ожив, конкурує і експериментує

Ціни

Ціна за книжки значно зросла: ще торік можна було купити ошатне ілюстроване видання за 100-150 грн, а цього ж року ціна за таку книжку починалася від 200 грн. Багато видавців також діляться спостереженнями, що реалізація дорожчих видань (100 грн. і вище) відбувалася подекуди активніше, ніж бюджетних аналогів. Ціни на художню літературу теж зросли, і на деяких стендах вартість одного примірника доходила до 200-250 грн, середня ціна за книжку складала 90-120 грн.

«Цікаво, що видавці почали вдаватися в два тренди: або дуже дешева книжка з поганим макетом, не вичитана, щоб загнати її в ціну до 100 грн., або дійсно з хорошим підходом до обкладинки, до палітурки, до книжкового блоку, до концепції в цілому, щоб можна було її за 200 грн. продавати. І середній проміжний клас книжок, які були б і добрі, і недорогі, починає розчинятися, – вважає директор видавництва УКУ Володимир Нетак. Криза продовжується, і всі шукають більш нові віяння, тому зрозуміло, що за неї люди готові платити. Це 200-300 грн, і ти або купи розумну річ, або в тебе завалиться бізнес через півроку. В мене немає художньої літератури, тому розцінювати, як вона іде, важко. Але наскільки я чув, бестселери йдуть добре».

«Торік люди не розуміли високих цін на книжки, а зараз розуміють, однак купити стільки, скільки хочуть, не можуть», – ділиться спостереженнями відповідальний редактор видавництва «Час майстрів» Олександр Шашель.

14370170_1257255370985449_7552055753498981212_n

«Відвідувачів було помітно менше. Від організаторів важливо отримати відповідь саме «Чому?». Наш результат – 25% від тогорічного. Також помітно, що людям стало важче з грошима, вони довше розмірковують, на які саме книжки й скільки витрачати. Не можуть придбати все, що бажали би», помітив директор видавництва «Брайт Букс» Дмитро Кириченко.

Можливо, це пов’язано з глобальнішими процесами: раніше на Форум видавців приїжджали відвідувачі з різних міст України у пошуках книжок, нині ж простіше й дешевше замовити книжки через інтернет-магазини чи піти в книгарню. «У книгарнях роблять дуже велику націнку: у нас вона коштує 100 грн, в магазині в Тернополі – 150-250. І ми пропонуємо доставку: під роботу, під хату за 130 грн», – каже Василь Ванчура, директор видавництва «Джура».

14344716_1257792760931710_5807245167592609053_n_700x463

Асортимент

Цьогоріч організатори Форуму видавців подбали про попереднє ознайомлення із новинками. Зрештою попередньо з найвартіснішими новинками можна було ознайомитися і на нашій вітрині новинокЛідерами ярмарку-2016 стали перекладні книжки (як художні, так і нон-фікшн), що свідчить про небажання видавців ризикувати та відчутнішу конкуренцію для українських авторів.

Продовжується бум на мотиваційну літературу, книжки про виховання, бізнес-видання – також перекладні.

«Загалом, найкраще продається бізнес-література – що в нас, що в «Нашого формату», наприклад. За рахунок того, що це новинки», – пояснює директор видавництва УКУ Володимир Нетак. Це підтверджує менеджерка з маркетингу видавництва «Наш формат» Анна Богородніченко. Із бізнес-літератури найбільшим попитом користувалися новинки цього видавництва «Чому нації занепадають» Аджемоґлу та Робінсона, «Думай як фрік» Левітта і Дабнера, «Економіка. Інструкція з використання» Чанґа, «Продається все. Джефф Безос та ера Amazon» Стоуна.

14316802_1167387803322593_5578613144629068043_n_700x394

Разом із тим є перші паростки зростання зацікавлення науково-популярними книжками, і не лише гуманітаристикою, а й природничими науками.

Увесь перелік топ продажів КСД склали нові книжки, які вперше представили саме у Львові. Серед лідерів – роман «ДНК», який написали 7 відомих українських авторів, книжки Сергія Плохія «Брама Європи», Володимира Лиса «Діва Млинища», Елени Ферранте «Моя неймовірна подруга». «До речі, на автограф-сесії Кідрука охочих отримати підпис було так багато, що був пошкоджений наш спеціально розроблений до Форуму стенд. Відмітимо, також, що спостерігали суттєве збільшення зацікавленістю науковими книжками, які подаються у форматі популярної та доступної літератури – наприклад, користувалися неабияким попитом книги Стівен Гокінга «Найкоротша історія часу» та Карло Ровеллі «Сім основних уроків з фізики», – ділиться піар-менеджер КСД Іван Лопатченко.

«Тут, як і на крайньому Арсеналі, почав зростати інтерес до нон-фікшну. У мене добре продається «Смаки раю» Шивельбуш і «Філософія свободи» Ларса Свендсена», – розповідає про лідерів продажів у своєму видавництві Анетта Антоненко.

Збільшилась кількість видань з історії України, мемуари. За останній рік різко зросла кількість підліткової літератури: і художньої, і науково-популярної. Про них ми писали раніше.

Укрсучліт теж поповнився кількома великими текстами. У «Видавництві Старого Лева» вийшов новий роман Тані Малярчук «Забуття», Фоліо презентували новий роман Юрія Винничука «Цензор снів», а у «Видавництві Анетти Антоненко» вийшов перший художній текст журналіста Остапа Дроздова. 

Читайте також: Українська проза до Форуму видавців

malyarchykforum_2

У видавництві «Свічадо» останні позиції стараються видати під Форум. «Ми знаємо, що завжди будуть продаватися новинки. Маємо вже своїх клієнтів, які знають, що ми на Форумі завжди робимо знижки, відповідно, чекають на них»,зауважує менеджерка відділу реалізації Оксана Вдовенко.

«Минулого року був більш резонансний Форум, чіткіше проглядалася тематика (АТО, все військове). Цього року все змазано», – діляться спостереженнями в Українській видавничій спілці. Найбільше на їхньому стенді купували «Московський сфінкс» і «Розподіл Росії».

Василь Карп’юк розповідає, що у них найактивніше продавалися новинки нашої нової видавничої гілки «Брустури» – це «Знаки часу. Розпізнавання» Любомира Стринаглюка та поетичне видання «Карпати на трьох» Петра Мідянки, Назара Федорака і Василя Зеленчука, яке здобуло відзнаку Форуму. Не відставали від них і такі новинки минулорічного Форуму та цьгорічного Арсеналу як «Мовна шизофренія» Юрія Шевчука та «Лісові хлопці. Проза про УПА» відповідно.

unnamed (3)

Продажі у видавництві «Нора-Друк» були вищими, ніж того року, приблизно такі ж, як і на Книжковому Арсеналі, але рівня Форуму 2013 року ще не досягли. «Звісно, найбільше купували новинки – лідером продажів однозначно (і з суттєвим відривом) є роман «Тут і тепер» Ірен Роздобудько (майже 600 прим.)», – говорить його співзасновник Микола Кравченко.

Покупців, що прийшли до стенду «Темпори» цікавили репортажі, започаткована видавництвом серія «Наші 20-ті», перекладні книжки, книжки із серії «Мілітарі». Старші люди здебільшого купували книжки з історичної україністики. 

14333721_1257792424265077_3730599901303009505_n_700x463

Читайте також: Подорожі, урбаністика, фізика: 10 нон-фікш книжок до Форуму видавців

Менше порівняно з двома минулими роками видань про Майдан та війну, ажіотаж стихає. Жанрово здебільшого коротка проза. До Форуму з’явилися «Любов на лінії вогню» Василіси Трофимович (Фоліо), «Життя. P.S.» Валерії Бурлакової (Темпора), «На ріках вавилонських» Андрія Зелінського (Свічадо) тощо.

Тим часом видавці все менше бояться візуальних проектів із експериментаторською складовою. Низка потужних продуктів з’явилися на українському ринку. У Видавництві Старого Лева вийшли друком «Франко від А до Я», «Скриня. Речі сили», дитяче видавництво «Чорні вівці» видало артбук на вірш Жадана «Пливи, рибо, пливи», з’явилося перевидання книжки 1921 року «Чорнокнижник із Чорногори», активно цій у ніші працює молоде видавництво «Артбукс». Вони вперше приїхали на Форум видавців.

14329986_608655342650774_7305615706019467177_n_700x875

«У нас враження, що тут людей не треба привчати до тих книжок, які вже стали світовими бестселерами в Європі. Люди їх знають, люди на ці книжки йдуть зі словами «о, невже це видали українською!» Наприклад, світовий бестселер Ерве Тюлле: навіть підлітки 15–16 років купували і казали, що це крута книжка, і нам це дуже приємно. Найкраще продається «Жива книга», що трохи дивно, бо на Арсеналі за цю книжку доводилося найдовше пояснювати. А тут ми просто приємно вражені й розуміємо, що публіка різна. Ще приємно, що тут багато магазинів із різних міст: Івано-Франківськ, Тернопіль, які до нас підходять і кажуть, що теж хочуть мати ці книги», – ділиться враженнями засновниця видавництва Анна Похлєбаєва.

Стенди

Цього року логістика стендів була логічнішою і зручною. Великим видавництвам дозволили краще себе проявити завдяки великим площам. Деякі видавництва скористалися із пропозиції, розробивши оригінальний дизайн.

Традиційно особливу увагу в оформленні своєї ярмаркової площі приділяє «Видавництво Старого Лева». Цього разу вони підготували його у стилістиці своєї поетичної новинки Олени Гусейнової «Супергерої». Так що відвідувачі не могли не помітити його чи пройти повз. Поруч розташувалися «А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА», «Клуб Сімейного Дозвілля». «Наш формат» подбав про зручні полиці навпроти стенду, на яких можна було ознайомитися з новинками та придбати їх без черги до стенду.

14264126_1166269493432545_4155484687206022746_n_700x502

 

Більшість видавців вирішили не придумувати зайвих креативних роздинок в оформленні стендів. Біля стендів не помітили і закордонних колег, які би приїхали, аби поспілкуватися про купівлю чи продаж прав. В нинішніх умовах на стендах це просто неможливо, та й Форум, здається, не ставить собі таку мету.

14359101_1257286080982378_7530550763934271997_n_700x1058

Варто відзначити, що деякі видавництва подбали і про стильну форму для своїх продавців і про можливість розрахунку банківською карткою, і про упаковку продукції у брендовані крафт-пакети. Окрім стендів у Палаці мистецтв на площі перед ним, а також на проспекті Свободи були зелені намети для продажу книжок. Естетики події вони, як завше, не додали.

Проблеми

Після завершення Форуму видавців уже традиційними є кілька років дискусії у соцмережах про зміну локації, організацію події загалом та важливість, необхідність і страхи змін для міста, події, учасників і відвідувачів. Всі логістичні, організаційні, просторові проблеми зосереджені навколо більш глобальної – Палацу мистецтв.

«Цього року організація мені подобається. Тут важче працювати, але це не претензія до Форуму. Перенести подію за місто неможливо, тому що люди не підуть. Має бути інформація про книжки. Потрібно, щоб стояли комп’ютери й волонтери біля техніки», –  упевнена Анетта Антоненко.

«Традиційно багато всього прекрасного, багато кумедного й дезорганізованого, і це теж є своєрідною родзиночкою чи фішкою Форуму. Якщо Арсенал – це система, то Форум – це свобода. І обоє вони по-своєму прекрасні», – констатує Іван Андрусяк.

Ольга Костянчук із видавництва «Новий акрополь» навпаки говорить: «Львів – це місце, що запозичує дуже багато європейських традицій, стандартів оформлення Форуму, проведення заходів. Я приїхала з Дніпра у Львів за новими ідеями, вчитися, як потрібно організовувати, як робити афіші».

Ольга Зінченко із Taschen Україна пропонує кілька альтернатив поліпшення простору: «На нашому улюбленому третьому поверсі так і нема кафе, хоча біля входу з галереї наліво можна організувати кав’ярню. Можна було б додати трохи дизайну до цих місць, просто треба зобов’язати підрядника приділити цьому увагу. Треба вже трохи більше зусиль, зручностей та модних фішок для читачів, щоб вони зустрічались на Форумі».

«Якщо вдасться наступного року вигадати щось із наметами на подвір’ї палацу Потоцьких, щоб це менше нагадувало базар, – буде добре. Звісно всі скаржаться на задуху, але це питання не так до керівництва Форуму, як до керівництва Палацу мистецтв. На перший погляд очевидне рішення –  перенести ярмарок в інше місце, але це може відчутно вдарити по Форуму видавців, і це потрібно врахувати», – зауважує менеджерка з маркетингу видавництва «Наш формат» Анна Богородніченко.

14446226_1257739890936997_3862325615469177959_n

Над матеріалом працювали Анастасія Івашина, Анастасія Трепитьон, Юлія Клебан, Катерина Котвіцька, Оксана Хмельовська, Ірина Батуревич

Світлини Нати Коваль, Форуму видавців, ВСЛ, КСД, АРТБУКС, Міли Іванцової

Поделиться в facebook'е Поделиться вконтакте Поделиться в twitter'е

Щоб залишити свій коментар, будь ласка, увійдіть через аккаунт Vkontakte чи Facebook

Соцмережi
artarsenal bookforum publish messe