Російський журналіст, літкритик, постійний автор Gazeta.ru, Эхо Москвы, Эксперт Костянтин Мільчин під час школи літературної критики і книжкової журналістики „Контекст-2” розповів про універсалів-літкритиків, професійну емпатію і штампи.
Хто такий літературний критик? Він як клоун. Це найважча циркова професія: треба не тільки смішити, а бути універсалом. Бути ліпшим, ніж дресирувальник і вправнішим, ніж акробат.
Чим критик відрізняється від нормальних людей? Критики не відпочивають читаючи.
Де і скільки є критиків? У Росії справжніх – людей 20. Це столична професія. Моя колега – літературний критик з Новосибірська – ніхто, бо поза Москвою мало що відбувається.
Для чого потрібен критик? – Щоб знайти «нового Гоголя». Це нікому не вдалося, але всі вірять. Професія існує, бо в пресі вважають, що пристойно мати відділ культури. Хоча в New Times бачив, що рубрика “культура» – десь між «у місті» і «геї й лесбіянки».
Підвиди: літературний оглядач; літературний критик – напіввмираючий, його нема навіть у товстих журналах; книжковий журналіст – цікавиться навкололітературними процесами; культуртрегер – займається організацією заходів, виходячи з вікового і професійного тупика; Бєлінський – який каже письменникам, хто житиме, а хто здохне, але таких майже нема.
Заради чого? Розкажеш по радіо про книжку, а потім дзвонять друзі і кажуть: «чумавейшая чума».
Чи варто? Вам вирішувати. Починати треба з тими текстами, які цікаві, потім будете закохуватися в теми – така собі професійна емпатія. Погано все знати заздалегідь – треба хотіти дізнатися.
З чого починати? Із прочитання книжки. Це не так очевидно, як здається. З тексту видно, до якої сторінки дочитав рецензент. Змушуйте себе читати, це буває цікаво. 95 % людей не шукають інформації далі першої сторінки в Гуглі. Не будьте такими. Знайте інші твори автора, а не одну книжку. Почитайте Вікіпедію, розуміючи, що вона – не джерело, а витік, і найголовніше в ній – посилання.
Читач – ви самі. Запитуйте чесно в себе, чи вам цікаво це читати. Якщо дико нудно – треба переписувати.
Схема. Розпочніть із заголовка, який може змінитися ще 10 раз, і вихідних даних. Коли є букви на папері, легше писати.
Уникайте штампів – це наша брехня. Війна з ними – як з пухлинами: вони переможуть, але все одно треба боротися і перемагати тактично.
Мета – не виховувати «прекрасні почуття», а дати людям про щось поговорити в курилці.
Найкращий лайк — це 30 гривень))
Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.
Спасибі.
Щоб залишити свій коментар, будь ласка, увійдіть через аккаунт Vkontakte чи Facebook