«Зазвичай, коли приїжджаєш до іншого міста, перше, що робиш – це шукаєш цікаві книгарні і класні книжки; а тут все це сконцентровано в одному місці», ? говорить мені колега на Варшавському ярмарку мистецьких видань (Warsaw Art Book Fair), яка представляє фундацію «Археологія фотографії». Таке зауваження трохи навіть лякає – здається, переглянути всі-всі видання можливо тільки, якщо лишитись у музеї ночувати.
Перший ярмарок мистецьких видань у Варшаві тривав з 27 до 29 листопада у Музеї сучасного мистецтва. Він об’єднав понад 50 учасників, серед яких – польські мистецькі галереї і фундації, книгарні, незалежні видавці, а також іноземні учасники – невеликі видавництва з Литви, Словаччини, мистецькі лабораторії з Чехії та ін.
Організатори та учасники
Книжки таких гігантів видавничої справи як Phaidon, Thames&Hudson, Steidl, Gestalten, Mack вдалося представити завдяки книгарні Bookoff, яка виступала співорганізатором ярмарку. Ця невелика мережа включає три книжкові крамниці, що спеціалізуються відповідно на мистецтві, фотографії і кулінарії.
10 видань на високі полиці: що шукати на Книжковому Арсеналі естетам
Іншим організатором Варшавського ярмарку є платформа Print Control, що досліджує польський друкований дизайн і видає важливий журнал (двомовний), присвячений найкращим друкованим матеріалам з Польщі. Останній містить не лише інформацію про проекти, що передбачали друковану графіку, а й про найцікавіші підходи у дизайні книг, інтерв’ю з книжковими дизайнерами, ілюстраторами тощо. Це докладний розгляд конкретних видань з зазначенням формату, паперу, гарнітури, року і, звісно, дизайнерів, видавця. Учасником з України цього року було видавництво РОДОВІД.
Дизайнерські експерименти
Концентрація експериментів у книжковому дизайні, особливо тих, що стосуються мистецьких видань, є відчутно помітною і на самому ярмарку. Велика кількість польських учасників – це видавничі проекти різноманітних мистецьких фундацій, що орієнтовані на сучасне мистецтво, а відтак і робота з кожною книгою є глибоко індивідуальною і часто відбувається у співпраці з художником або фотографом. Серійність, навпаки, має бути концептуально обґрунтованою, наприклад, об’єднана певною тематикою з історії фотографії, мистецтва чи архітектури.
Франкфурт illustrated: Індонезія, павільйони арткниг й спільноти художників
Така увага до дизайнерських рішень здається зрозумілою, адже у сучасному світі інтернету, коли майже будь-який витвір мистецтва є доступний за одним кліком у Google, роль альбому з мистецтва як джерела інформації стає другорядною. А відтак для західного споживача подібні видання поступово перетворюються на субкультурний фетиш.
Програма ярмарку
Окремої згадки заслуговує програма ярмарку – як доросла, так і дитяча складові. Невелика кількість подій передбачала зустрічі з фотографами і художниками (Рафал Мілах, Ян Брикчиньский, Оскар Давіцкі та ін.), події для фахівців видавничої справи (розмова з директором видавництва Prestel Ендрю Хансеном), а також події для дітей ? майстер-класи з ілюстрації, публічні читання тощо.
Важливо зауважити, що на відміну від міжнародних масштабних книжкових подій, які часто є також бізнес-форумами, Варшавський ярмарок видається більш камерним – через його дебют, спеціалізацію і переважну кількість незалежних малих видавництв.
Тренди і креативні виміри книжкового Франкфурту-2015
Актуальність тенденцій для України
Зрештою, для українського відвідувача на такому ярмарку перегляд книжок перетворюється на інший тип досвіду, за своєю суттю тактильний, рідко можливий в Україні. Такі місця є зосередженням не лише дизайнерських, а й тематичних тенденцій у сфері книговидання мистецького спрямування.
Видання з історії мистецтва в умовах розвиненого видавничого ринку і гуманітарних досліджень нечасто стають сенсацією і є звичним явищем у польських книгарнях, на ярмарку ж помітним є акцент на сучасному польському мистецтві, особливо фотографії. Інше питання – чи актуальні ці тенденції для українського ринку?
Читомо створило список найцікавіших учасників:
Фотографія
- Sputnik Photos
- Fundacja Archeologia Fotografii
- Mack
- Fundacja Sztuk Wizualnych
- «Польські фотокниги – одні з найкращих у світі. Їх можна побачити на Варшавському ярмарку мистецьких видань»
Архітектура
Ілюстровані видання для дітей
Мистецькі книгарні (орієнтовані на зіни) (Чехія / Німеччина)
Сторінка Варшавського ярмарку мистецьких видань у фейсбуці
Фото авторки, чільна світлина – зі сторінки ярмарку у Facebook
Найкращий лайк — це 30 гривень))
Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.
Спасибі.
Щоб залишити свій коментар, будь ласка, увійдіть через аккаунт Vkontakte чи Facebook