Публікуємо уривок із збірки Вацлава Гавела «Промови та есеї», який люб’язно надало Читомо видавництво «Комора».
П’ять блискучих текстів Вацлава Гавела, одного з найяскравіших інтелектуалів двадцятого століття, дисидента, політичного діяча, першого президента Чеської Республіки. У його баченні політика — не технології й маніпуляції, а постійна боротьба за ідеали й цінності, незламна віра в людину та в силу європейської культури. Вацлав Гавел нагадує про важливість історії, свободи, сумління, особистої відповідальності та спільних дій, і хоча тексти написано про інший час та про інше суспільство, українцям буде напрочуд легко впізнати в них проблеми, які ще не вповні здолали ми самі. Окрім творів самого Гавела, видання містить спогади Мустафи Джемілєва про зустрічі з цим непересічним діячем.
Лист до Ґустава Гусака (уривок)
За останні роки критерії «природного» й «нормального» змінилися і сприйняття моралі змістилося значно більше, ніж може здатися на перший погляд. Разом зі зростанням отупілості, природно, притуплюється і здатність усвідомлювати це отупіння.
Хвороба ніби перейшла з листя й плодів на стовбур і коріння. Тобто, найреальніші підстави для страхів — це якраз перспективи на майбутнє, які нам пропонує сьогодення.
Суспільство внутрішньо розвивається та збагачується насамперед у той спосіб, що дедалі глибше, масштабніше і вправніше усвідомлює себе.
Основний інструмент такого самоусвідомлення суспільства — це його культура. Культура як конкретна галузь людської діяльності, що впливає — хай часто й досить опосередковано — на загальний стан духу, і водночас постійно перебуває під впливом цього стану.
Там, де абсолютний контроль над суспільством повністю пригнічує його внутрішній диференційований розвиток, цілком закономірно пригнічується насамперед культура — не лише «автоматично», як щось, онтологічна сутність чого є протилежністю до «духу» будь-якої суспільної маніпуляції, а як щось «програмне»: зі зрозумілого страху, що насамперед через культуру як інструмент самоусвідомлення суспільство усвідомить рівень насильства над собою. Через культуру воно поглиблює свою свободу й відкриває правду — тож навіщо це владі, сутністю якої якраз і є придушення таких цінностей? Адже ця влада визнає лише єдину «правду»: ту, яка їй саме зараз потрібна. І єдину «свободу»: казати цю «правду».
Світ такої «правди», яка живе не в діалектичному кліматі справжнього пізнання, а в кліматі провладних інтересів, — це світ стерильності думок, жорстких догм, твердої та нерухомої доктрини й прагматичного свавілля як її вродженого наслідку.
Це світ заборон, обмежень, указів. Світ, де під культурною політикою розуміють насамперед діяльність культурної поліції.
Дуже багато вже було сказано й написано про аж курйозний рівень занепаду нашої культури; про сотні заборонених авторів і книг, про десятки знищених журналів; про вичерпання всіх видавничих і репертуарних можливостей і переривання всіх шляхів комунікації із загальним станом духу; про заповнення вітрин; про аж трохи божевільну палітру переслідувань і дискримінацій у цій сфері; про розгін усіх дотеперішніх мистецьких організацій та численних наукових інститутів, заміну їх муляжами, якими керує зграйка агресивних сектантів, відомих кар’єристів, невиправних боягузів і нездалих честолюбців, котрі в загальному вакуумі вхопилися за свій великий шанс. Я не буду знову описувати всі ті речі, лише спробую ще раз замислитися над деякими глибшими аспектами такого стану, пов’язаними з темою цього листа.
Насамперед: якою б поганою не була сьогоднішня ситуація, проте це не означає, що культури немає. Театри грають нові вистави, щодня транслюються програми по телебаченню, видаються книги. Однак вся легальна державна культура характеризується однією спільною рисою — це всезагальне узовнішнення, зумовлене масштабним відчуженням від найвластивішої для культури сутності через повну кастрацію її саме як інструменту людського, а отже й суспільного самоусвідомлення. Якщо і сьогодні з’являється іноді щось справді ціннісне, наприклад — щоб не полишати мову про мистецтво — надзвичайна гра актора, то до цього ставляться терпимо лише завдяки тонкості, вишуканості й, на думку влади, нешкідливості його впливу на суспільне самоусвідомлення. Проте й тут, як тільки цей вплив стає більш відчутним, влада починає інстинктивно захищатися (відомі приклади, коли хорошому актору забороняли грати тільки тому, що він був надто хорошим).
Читайте також: «Театр абсурду» Вацлава Гавела
Але мова не про це. Мене цікавить питання, як таке узовнішнення проявляється у тих сферах культури, що послуговуються засобами більш прямолінійного називання досвіду людини в пізнанні світу, і, відповідно, набагато очевидніше виконують свої функції самоусвідомлення суспільства.
Наприклад: друком виходить — а іноді таке трапляється — літературний твір, скажімо, п’єса, майстерність, сугестію, винахідливість, значущість котрої неможливо оминути увагою. Якою б досконалою не була ця п’єса, щодо одного ми можемо бути впевнені завжди: вона й на сантиметр не виходить — чи то завдяки цензурі чи автоцензурі, характеру автора чи авторському самообману, байдужості чи користолюбству — за рамки фетишів умовної, банальної, а отже, по суті, брехливої суспільної свідомості, яка видає і сприймає як автентичний досвід світу всього лиш видимість реального світу, утворену поєднанням поверхових, грубо обтесаних і стертих деталей чи навіть якихось мертвих тіней досвіду, який суспільна свідомість вже давно прийняла й одомашнила.
І навіть попри це, — точніше, саме через це, — такий твір багато кого потішить, заінтригує, розчулить чи навіть захопить, але водночас не проллє світла на справжнє пізнання, не розкриє чогось невідомого, не скаже досі не висловленого й не дасть нових, самобутніх та ефектних свідчень про те, про що досі лише здогадувалися. Одним словом: імітуючи реальний світ, такий твір у своєму ядрі фальсифікує реальний світ.
Якщо ж потім ідеться про конкретний вигляд такого узовнішнення, то зовсім не випадково, що ідеї для цього твору найчастіше беруться з діжки, яка в нас традиційно стоїть — з огляду на перевірену нешкідливість свого вмісту — на осонні прихильності панівної сили (і буржуазної, і пролетарської): я говорю про естетику банальності, що оселилася на території бадьорої маломіщанської моралі; про сентиментальну філософію сусідської гуманності; про кухонну удавану ласкавість; про провінційну концепцію світу, що базується на вірі в його принципову доброту; я говорю про естетику, що тримається на культі розважливості посередності, що стоїть на фундаменті затхлого національного самозадоволення і керується принципом подрібнення, розтирання і згладжування, що згодом переростає в брехливий оптимізм однієї з найвульгарніших інтерпретацій лозунгу «Правда переможе!».
Як вам відомо, останнім часом творів, які белетризують керівну політичну ідеологію, вийшло дуже мало, а ті, що вийшли, вирізняються поганою якістю у фаховому сенсі. І причина полягає не лише в тому, що таку продукцію немає кому створювати, а передусім у тому, що — хоч це й може здатися парадоксом — її поява не особливо вітається: з погляду сьогоднішньої реальної, тобто споживацької, концепції життя присутність такої літератури, до того ж хорошої, за якою хотілося б слідкувати, аж надто акцентуватиме увагу «зовні», надто роз’ятрюватиме старі рани, викликатиме своєю загальною та радикальною політизованістю надто загальні й радикальні політичні реакції, і таким чином буде всім каламутити воду, яка повинна лишатися щонайпрозорішою.
thetimes.co.uk
До справжніх інтересів сьогоднішньої панівної сили незрівнянно краще пасує явище, яке я назвав естетикою банальності. Адже вона куди непомітніше, спокійніше й правдоподібніше розминається з правдою, набагато легше засвоюється в підсвідомості, тому їй краще вдається виконувати завдання, яке ставить перед культурою споживацьке суспільство: не хвилювати правдою, а заспокоювати брехнею.
Певна річ, твори такого типу завжди переважали. Проте досі в нас лишалися принаймні маленькі шпаринки, крізь які в публічний простір прослизала і творчість, про яку можна було сказати, що вона так чи інакше презентує автентичність людського самопізнання. І хоча цій творчості завжди було складно пробитися, адже її сторониться і панівна влада, і комфортолюбна та інертна звичайна свідомість, проте досі якимось загадковим чином, звивистими шляхами й рідко без затримки, але їй завжди вдавалося дістатися до людини та до суспільства й таким чином виконати приналежну культурі роль суспільного самоусвідомлення.
Зрештою, про більше і не йдеться. Але саме це мені видається найважливішим. Саме це вдалося майже повністю ліквідувати сучасній владі (і навіть можна довести, що так сталося вперше від часів нашого національного відродження): наскільки точною стала наша система бюрократичного опанування культурою, наскільки досконалими стали відомості про всі шпарини, крізь які вагомий твір може вийти у світ, настільки розрісся штаб людей, які у своїх кишенях зібрали ключі від усіх дверей та які бояться влади й мистецтва.
Ви точно розумієте, що зараз я говорю не про багатосторінкові списки авторів, зовсім чи почасти заборонених, а про набагато гіршу річ: про «бланкові списки», у яких є апріорі все, що могло б заіскрити самобутністю думки, проникливішим і глибшим пізнанням, щирістю, оригінальнішою ідеєю, суґестивнішою формою, — я говорю про попередній ордер на арешт усього внутрішньо вільного, а отже — у найглибшому значенні цього слова — культурного. Я кажу про ордер на культуру, який видав Ваш уряд.
І знову-таки напрошується питання, яке я ставлю тут від самого початку. Що це все насправді означає? До чого це призводить? Що це, так би мовити, зробить зі суспільством?
Наведу ще один приклад. Як відомо, у нас припинили виходити більшість культурних журналів; а якщо якісь і залишилися, то стали такими однаковими, що майже немає сенсу в них заглядати.
Що ж відбулося?
На перший погляд, абсолютно нічого: суспільство функціонує далі, і навіть без усіх літературних, мистецьких, театральних, філософських, історичних та інших журналів, кількість яких і в ті часи, коли вони існували, не відповідала латентним потребам суспільства, але принаймні такі журнали були й відігравали свою роль. Скільком людям, власне, бракує сьогодні цих журналів? Кільком десяткам тисяч їхніх передплатників, тобто дуже невеликій частині суспільства.
І все одно йдеться про втрату набагато глибшу й важливішу, ніж може здатися з такого кількісного погляду. Однак справжній масштаб втрати знову ж таки прихований, і навряд чи його можна виразити якимись точними цифрами.
Читайте також: Чеська література в екзилі: від забуття до повернення
Насильна ліквідація журналу такого типу, наприклад теоретичного театрального оглядового журналу, — це не просто конкретний факт обкрадання його колишніх читачів, а сильний удар по театральній культурі загалом. Разом із тим — і передусім — це й ліквідація певного органу самоусвідомлення суспільства, це й обов’язково досить складне для точного описання втручання в заплутану систему колообігу, обміну та перетворення корисних речовин, що підтримують при житті багаторівневий організм, яким є наше суспільство; це удар по природній динаміці процесів, які відбуваються в організмі; це порушення збалансованої взаємодії його різноманітних функцій, що відповідають досягнутому рівню його внутрішньої структурованості. Як тривалий брак певного вітаміну, що кількісно становить ледь помітну частку раціону людини, може стати причиною хвороби, так втрата одного журналу в довгостроковій перспективі може завдати незрівнянно більшої шкоди суспільному організмові, ніж здається на перший погляд. А що ж тоді казати, коли йдеться не про один організм, а, власне, про всі?
Досить легко можна довести, що справжнє значення пізнання, мислення і творчості в стратифікованому світі культурного суспільства ніколи без залишку не вичерпується значенням, якого набувають ці цінності для певного кола осіб, що безпосередньо, первинно, «фізично» вступають із ними в контакт — активно чи пасивно.
Таке коло завжди невелике, у науці воно ще вужче, ніж у мистецтві, але все ж таки згодом пізнання, про яке йдеться, може впливати, хоч і через посередників посередника, на ціле суспільство приблизно так само, як кожного з нас безпосередньо «фізично» стосується політика, зумовлена ядерною загрозою, хоча більшість із нас не пережили на власному досвіді теоретично-фізичних спекуляцій, які передували розробці атомної бомби.
Те, що ситуація з гуманітарними знаннями складається так само, історія ілюструє численними прикладами небувалого культурного, політичного та морального піднесення всього суспільства, початковим ядром кристалізації чи каталізатором якого був крок суспільного самоусвідомлення, не лише виконаний, а й безпосередньо («фізично») прожитий тільки досить невеликим і винятковим колом осіб.
Такий вчинок навіть міг пізніше залишитися поза межею прямої апперцепції суспільства як єдиного цілого, проте він би все одно був неодмінною передумовою цього піднесення! Адже нікому не відомо, коли непомітна іскра пізнання, що з’явилася в клітинах, які спеціалізуються на самоусвідомленні організму, раптово освітить шлях усьому суспільству, хоч воно, можливо, ніколи й не дізнається, як так сталося, що було видно дорогу.
Навіть більше: незліченні спалахи пізнання, які ніколи не освітять шлях усьому суспільству, все одно відіграють важливу суспільну роль, навіть якщо ця роль полягає тільки в тому, що вони тут просто були; що могли присвітити; що вони вже стали реалізацією певного кола суспільних потенціалів — чи то творчих сил, чи просто свобод; що вони формують і забезпечують клімат культурності, конче необхідний і для утворення більш потужних спалахів.
Одне слово, простір духовного самоусвідомлення неподільний; якщо перерізати хоча б одну нитку, обов’язково порушується цілісність усієї мережі — і це вже свідчить про особливий зв’язок між усіма субтильними процесами в організмі згаданого суспільства, про надсистемну важливість кожного з них, а отже, і про надсистемну згубність порушення цього зв’язку.
Я не хочу зводити всю справу до єдиного, все ще відносно тривіального аспекту. Утім, чи не підтверджує це виражений згубний вплив на загальний духовний і моральний стан суспільства, який чинить, а головне — ще довго чинитиме (навіть якщо безпосередня його дія стосується дуже обмеженої кількості осіб) той самий «ордер на культуру»?
Якби за останні роки на прилавках книгарень не з’явилося жодного нового чеського роману, що відчутно розширив би наші рамки пізнання світу, це не мало б ніякого зовнішнього прояву: читачі через те не вийдуть на демонстрацію, та й, зрештою, завжди знайдеться що читати. Однак хто зможе визначити, що такий факт насправді означає для чеського суспільства? Хто знає, як ця прогалина відобразиться на духовному й моральному кліматі наступних років? Наскільки послабиться наша здатність «пізнавати себе»? Наскільки вплине така відсутність культурного самопізнання на тих, хто починає сьогодні чи почне завтра це робити? Скільки містифікацій, що повільно осідають у загальній культурній свідомості, треба буде розвіяти, і як далеко доведеться повертатися? Як знати, хто, коли, звідки і як наважиться зібратися на силі, щоб розпалити новий вогник правди, якщо так ретельно знищується не лише можливість, а й відчуття можливості цього?
Кілька таких романів, хоча їх і немає в книгарнях, у нас з’явилося: рукописи переходять із рук у руки. Тож ситуація ще не здається геть безнадійною; зі всього сказаного випливає, що, навіть якщо протягом довгих років цей роман прочитає не більше як двадцять людей, його існування матиме особливий сенс: усе-таки щось воно значить — що та книга взагалі є, що її взагалі змогли написати, що принаймні в одному маленькому куточку культурної підсвідомості вона живе. Однак яка ж ситуація у сферах, де неможливо працювати інакше, ніж у площині так званих легальних структур? Як підрахувати справжні масштаби шкоди, яку завдало й іще завдасть придушення цікавих трендів у театрі й кінематографії — видах мистецтва, які мають особливе соціально-стимуляційне значення?
Читайте також: Чеська поезія: від соціалізму до підпілля і андеґраунду
І до чого з погляду довгострокової перспективи може призвести вакуум, що виникає у сфері гуманітарних наук, теорії та фахової суспільно-наукової есеїстики? Хто наважиться спрогнозувати результати насильницького переривання різних довготривалих процесів самоусвідомлення онтологічного, етичного та історичного рівнів, які надто залежать від доступності вихідних джерел та від періодичних публічних обмінів думками, і взагалі насильницької зупинки будь-якого природного обміну інформацією, ідеями, знаннями й цінностями чи будь-якої публічної кристалізації принципів?
Загалом питання звучить так: наскільки глибокою буде духовна й моральна імпотенція народу, до якої призведе сьогоднішня кастрація його культури?
Боюся, що згубні суспільні наслідки житимуть набагато довше, ніж конкретні політичні інтереси, які їх спричинили. Тим більшою буде вина тих, хто пожертвував духовним майбутнім народу заради інтересів своєї правлячої дійсності.
Читайте також: Сучасна чеська література: від рефлексій пережитих травм до іронії та гумору
Найкращий лайк — це 30 гривень))
Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.
Спасибі.
Щоб залишити свій коментар, будь ласка, увійдіть через аккаунт Vkontakte чи Facebook