Більшість видавців солідарні в одному: Форум, попри заявлену революційну інакшість, цього року особливо не змінився. Тут, як завжди, ті ж зелені намети, що надають дворику палацу базарного вигляду, одночасність подій, між якими не розірватись, відсутність нових форматів. З іншого боку, Львів, нові несподівані локації, тематичні майданчики, добре знайомі обличчя, відсоток яких на одному кілометрі зашкалює, заявлені 300 письменників із 23-х країн світу і Ніч поезії. Попри критичні зауваження форум у час війни таки відбувся – і це, певне, найважливіше.
Продажі
У Палаці мистецтв людей було помітно менше й чи не вперше за багато років можна було розминутися. Проте ті відвідувачі, які прийшли, без книжок не поверталися. Водночас попри тяжкі часи багатьом видавцям вдалося випустити до вересня десяток новинок: Нора-друк (5), Laurus (6), Мікко (10), Видавництво Жупанського (8), БрайтБукс (19). У лідери традиційно вибилися Фоліо (45), Віват (210), КСД (350) і несподівано Видавництво Старого Лева (42).
Ціни на книжки приємно дивували: в середньому українцю за роман у твердій палітурці потрібно було віддати 25-70 гривень – середня ціна за обід у середньому кафе. Тим часом продажі у видавців – нерівні. Примітно, що видавцям зі Сходу переважно не вдалося відбити кошти за проїзд-проживання й оренду стенда (ціна якого, до речі, і цього року підвищилася через потребу організаторів посилити заходи безпеки).
Наталія Олянишина, провідний редактор видавництва «Віват» з Харкова зазначає: «Труднощі, зокрема, полягають у тому, що ми друкуємо літературу двома мовами – українською та російською, і, ясна річ, що продажі в таких регіонах, як Крим, Східна Україна – нульові. Оскільки книги не товари першої необхідності, то продавати складно. А тим паче з огляду на ріст курсу долара: збільшилися ціни на папір, фарби тощо. Це один із найскладніших років для нас. Але все одно намагаємося друкувати, при цьому наклади зменшуємо, менше позицій випускаємо. Стосовно продажів на 21-му Форумі, скажу, що ми не відіб’ємо грошей, витрачених на приїзд».
У харківському видавництві «Факт» теж не надто задоволені продажами. Людмила Гудзинська, працівниця цього видавництва розповідає: «Взяти участь було складніше, ніж минулого року, але, мабуть, ми мали такий емоційний настрій, який спонукав до того, що треба обов’язково їхати. «Не тому, що», а «попри»».
Юлія Футей, головна редакторка видавничого дому «Києво-Могилянська академія», теж відзначила спад читацької активності. «Якщо порівнювати з минулим Форумом, то цього року є тенденція до зменшення продажів. Але ми й передбачали це, адже знову ж таки економічна ситуація в країні підйому не сприяє. Однак Форум – це грандіозний захід, де ми не лише заробляємо, але й презентуємо своє ім’я», – зазначила вона.
Водночас для багатьох гравців цьогорічний захід приніс більше прибутків. «Можливо, це найкращий форум для нашого видавництва за увесь час. «Вибране» Василя Симоненка закінчилося ще першого дня», – каже директор видавництва «Смолоскип» Ростислав Семків.
Частина форумівських наметів була розміщена на проспекті Свободи. Тут скаржитись на тісняву й нестачу повітря уже не приходилось. Окрім того, був шанс залучити чи принаймні зацікавити книжкою випадкових відвідувачів чи туристів. «У вуличній торгівлі багато важить спілкування. Люди не знають ні тебе, ні твій товар, значить є нагода почати знайомство. Це багато чому вчить. І, зрештою, ніколи не знаєш, хто долучиться до твоїх клієнтів», – розповів дизайнер Ілля Стронґовський, що продавав футболки й листівки зі своїми принтами.
Марина Лавренчук, працівниця видавництва «Самміт-книга», відзначає зростання зацікавлення до патріотичної літератури, історії України. «Дуже добре продається книжка Юлії Савостіної «У пошуках Made in Ukraine». На нашому стенді ми втрьох часом не встигали обслуговувати відвідувачів. Що цікаво, дуже багато крадіжок. Вони є на всіх подібних заходах, але цього разу, на мій погляд, українці активніше страждають на такі речі», – розповідає вона.
Окрім патріотичної тематики, купувався український фікшн, традиційно добре розходилися дитячі книжки. Фахівці відзначили запит на політичну тематику.
Політичний акцент
Що ж до самих політиків, то напередодні виборів і вони знайшли у своєму графіку час на Форум. Хтось приїхав купувати книжки, а хтось – презентувати. Так свої письменницькі досягнення представив вже вдруге екс-президент України Віктор Ющенко («Недержавні таємниці», Фоліо) та колишній політв’язнь Юрій Луценко в тандемі з журналістом та без п’яти хвилин депутатом Мустафою Найємом («По обидва боки колючого дроту», А-БА-БА-ГА-ЛА-МА-ГА). Ющенко роздавав автографи ще понад годину після власної презентації.
Читайте рецензію на книжку Ющенка „Недержавні таємниці”.
Фото Лізи Кузнєцової
Окрім Міністра культури України Євгена Нищука та голови ЛМР Андрія Садового, які відкривали Форум, сюди ж завітав прем’єр-міністр Арсеній Яценюк з дружиною Терезією, а також Віталій та Володимир Клички.
Світлина з Facebook Лілії Шутяк
Побувала на Форумі й депутат ВР, член Політради ВО «Свобода» Ірина Фаріон: «Все здавалося прибитим війною. “Книжилося” за звичною вересневою інерцією», – пише вона у своєму УП-блозі. Дуже чекали цього року появи дисидента Мустафу Джемілєва, що за державними справами не зміг взяти участь у подіях. Натомість приїхав кримськотатарський політик та громадський активіст Рефат Чубаров.
Аудиторія
Ще один показовий штрих до ярмарку – це кількість людей так званого «третього віку», які цілеспрямовано прийшли на форум і нагадували про свої законні знижки. Значить, соціальна реклама для цієї аудиторії спрацювала. «Багато літніх відвідувачів підходять до нашого стенду й прагнуть скористатися знижкою. Я так розумію, що інформація про акцію «Третій вік: Задоволення від читання» поширилася активно, й, можливо, Форум навіть збільшив свою аудиторію серед людей старшого віку, адже, крім знижок, для пенсіонерів був безкоштовний вхід», – ділиться спостереженнями Оксана Щур, редактор видавництва «Комора».
Фото прес-служби Форуму видавців
Стрибок
Безперечним фаворитом стало Видавництво Старого Лева, яке залишило усіх гравців ринку на крок позаду завдяки якісній менеджерській і маркетинговій роботі й почало наступати на недитячі ніші. Це підтверджує не тільки 6 нагород у конкурсі «Найкраща книга року-2014» і спецвідзнака від Олександри Коваль як видавництво року, а й продажі і кількість відвідувачів на подіях, організованих ВСЛ. Мар’яна Савка, головний редактор Видавництва Старого Лева, наголошує, що якісний стрибок в організації відбувся раніше, а форум просто підтвердив його результат. «Щоб бути успішним на книжковому ринку, потрібно змінювати повністю парадигму свого ставлення до справи. Це має бути велика віра в те, що ти робиш, і добрий контакт із аудиторією. Наша сильна сторона у тому, що працюючи дуже активно із соцмережами, з сайтом, на прямих зустрічах, ми приваблюємо і нових читачів. І частина людей купують у нас книжки за принципом довіри», – вважає Савка.
Нові гравці
Показово, що серед нових гравців – два нових дитячих видавництва: «Фонтан казок», головний редактор Іван Андрусяк (і саме це видавництво було відзначене президенткою Форуму Олександрою Коваль як дебют року), а також «Вісім лапок» Олександра Зімби (продукція видавництва поки що не вирізняється художньою якістю).
Читайте також: «Фонтан казок» не перекроюватиме ринок, а робитиме світ теплішим
Приємним відкриттям був старт дитячої велокнигарні «Чаргород», що на дитячому майданчику Форуму проводила майстер-класи із виготовлення оригінальних закладок, Pop-up книг «Кишенькові монстри», навіть шовкографії, представила п’єсу-мініатюру лялькового театру, за мотивами повісті-казки В. Нестайка «Незвичайні пригоди в лісовій школі».
Стенди
Не здивували видавці оформленням своїх стендів. Серед цікавих прийомів можна виділити «стенд кухарів», які припрошували до новинки «Галицька кухня» Юрія Винничука, фото з тітушком від «Нашого формату» й стенд видавництва «Mikko», оформлений у вигляді піратського корабля – за мотивами провідної книжки видавництва «Капітан Фокс».
«У нас виставки – якісь сухі. Я часто їжджу закордон, у Болонью, у Франкфурт, і закордонні видавництва стараються оформити свій стенд – оствітленням, ляльками, вампірами. І дітям дуже цікаво. Діти радіють, коли бачать піратів, це привертає увагу. Хоча львіські дітки – це бальзам на душу, бо вони справді читають. Над столиком – тільки оченята й він уже каже: матусю, хочу це й про чарівників мені цікаво. Батькам – страшенна повага, бо вони займаються дітьми, розуміють, що це – наше майбутнє», – розповідає Нані Джавахідзе, директорка «Mikko».
Також на виставці бажаючі могли ознайомитися із українськими перекладами поляків і вибірковою літературою від Інституту польської книжки. Привертав увагу й стенд Дунайського регіону із виставкою видань угорською мовою. На жаль, жіночка, яка стерегла книжки, нічого про них не знала, як і про угорські видавництва. Користі від такого показу для пересічного відвідувача небагато.
Російські книжки
Попри бойкот натовпи читачів юрмилися біля стендів мереж розповсюдження російських книжок. За словами розповсюджувачів, особливо цікавили науково-популярні новинки.
Олександр Сюсько, представник книжкового інтернет-магазину «Elite-books» відзначив зростання попиту. «На стенді нашого інтернет-магазину представлено багато російських книжок, однак я не пов’язую ріст продажів з відсутністю учасників з Росії. Думаю, що справа в хорошій погоді, а також у тому, що завжди, коли якась напруга в країні, люди більше читають. Так було ще в Америці під час «великої депресії»», – відзначає він.
Тим часом, згідно з рішенням Львівської міської ради, будь-яка продукція з РФ має бути позначена. Утім, ідея маркування російських книжок так і залишилась ідеєю: абсолютна більшість видавців і реалізаторів проігнорували рекомендації керівництва Форуму.
У той же час вирішили повністю ігнорувати анексію Криму російськими окупантами у видавництві «Картографія». «Ні в якому разі ми не будемо переробляти наші мапи. Крим є частиною України, і він залишиться на наших картах. До речі, нещодавно ми випустили просвітницьку мапу, яка називається „Україна – материк і півострів” – це третя карта з проекту „Україна – єдина”, яка якраз показує відносини між материковою частиною України й півостровом Крим, починаючи від київського князівства й закінчуючи сучасністю», – висловила позицію Ірина Розенко, головний редактор «Картографії».
Скарги
Якщо зібрати всі скарги видавців на організацію, то вони з року в рік незмінні – про кондиціонування Палацу мистецтв, про термінову потребу переїхати в більше приміщення (цього року навіть всерйоз заговорили про приміщення заводу «Полярон»), нестачу бейджиків, плутанину з локаціями і відсутність мап. На думку співзасновника видавництва «Нора-Друк» Миколи Кравченка, підйому на форумі цього року не сталося. «Так завжди – після відносного застою відбувається або подальший занепад або стрімкий розвиток. Я просто відчуваю, що вже повинні бути позитивні зрушення. Ми переживаємо різні катаклізми, з яких нація виходить більш сильною. Я вважаю, що Форум повинен залишатися тим, чим він є. Щонайменше зараз якісь суттєві зміни пропонувати не на часі.», – зазначив Кравченко.
Позитивним моментом є те, що самі організатори від критики не відгороджуються. Ще напередодні форуму його президент Олександра Коваль у своєму Facebook заявила, що готова до скарг і пропозицій.
«Потрібно вдосконалювати абсолютно все, адже немає вершини досконалості. Та й взагалі, сам факт що Форум відбувся у складний час є показовим. Нашій команді було дуже важко. Передусім, через те, що ми мали впроваджувати нові заходи безпеки. Слава Богу, все вдалося», – розповідає незмінний куратор літературної частини форуму Гриць Семенчук.
Тим часом у своєму Facebook про тенденції цьогорічного Форуму написав директор видавництва «Фоліо» Олександр Красовицький. Вважаємо за потрібне опублікувати його думки.
«1. Досвід цього форуму показав, що продаються не стільки традиційні хіти, а широкий асортимент. Саме тому великі учасники форуму задоволені, а маленькі видавництва насилу відбили витрати. Це вперше така тенденція. 2. У людей дуже мало грошей і ціна часто впливає на вибір суттєвішими, ніж інші чинники. 3. Дуже багато значить для сучасного читача естетика і креативність книги, якість поліграфії, наявність нестандартної верстки або стильною обкладинки. Робимо висновки», – зазначає Красовицький.
Оксана Хмельовська, Ірина Батуревич, Анастасія Івашина, Катерина Дідич, Любов Багацька, Ярослава Тимощук, Наталія Корнієнко, Андрій Овчарук
Чільне зображення – фрагмент форумівського коміксу від Оксани Васьків-Кукул
Найкращий лайк — це 30 гривень))
Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.
Спасибі.
Якщо б кореспонденти “Читомо” спромоглися піднятися на третій поверх, то зауважили би більше цікавих стендів. Але швидше за все, що як і ті політики, зокрема “третього віку”, вони туди завітали лише аби відмітитися, а не побачити ситуацію, якою вона є. Отож ні кличків, ні ющенків з патріархами та мерами, на третьому поверсі не спостерігалося, бо не купувати вони туди книжку прийшли, а поторгувати власним обличчям.
те не ображайтесь ви так)