Читомо > Календар подiй > На Ночі Музеїв говоритимуть про окупацію, свободу і народні казки
Дражливі й складні теми життя під окупацією та варіантів свободи обговорюватимуть під час Ночі Музеїв. Важливий елемент – обговорення майбутнього Закону про колабораціонізм. Головними героями дискусій та експозицій стануть: славіст і літературознавець Юрій Шевельов, перекладачка й мовознавиця Марія Пилинська, дослідник «Розстріляного Відродження» Юрій Лавриненко, письменник і редактор Аркадій Любченко, письменник і антрополог Віктор Петров, літературознавець та громадський діяч Григорій Костюк тощо. Більшість із них у 1941 році залишилися працювати в окупованому німцями Харкові, за що згодом були затавровані радянською пропаґандою як «колабораціоністи». На життєвих сюжетах героїв побудують інсталяцію в саду ЛітМузею.
Лекційно-дискусійна програма 16:00 – Лекція «Харків часів нацистської окупації» 17:30 – Інтерактивна програма «Юрій Шевельов і окупований Харків» 19:00 – Дискусія «Колабораціонізм: від історії до сьогодення» 18:00–22:00 – Бліц-екскурсії в музеї «Григорій Сковорода і масони» «Межі свободи – межі безпеки» «Казкова поведінка» Кіно в саду, театр та трошки кави 20:45 – Презентація, прем’єрний показ та обговорення кінофільму «Тарановка: заноза генерала Кнобельсдорфа» (історія визволення Харкова, відтворена через аналіз німецьких архівних документів). Модератор – Андрій Парамонов, історик, краєзнавець, автор фільму 22.30 – Показ кінофільму Валерія Вохмяніна, Андрія Парамонова «1-я танковая: испытание Богодуховом». 19.00 – Мистецька окупація від літоб’єднання «NETWORчі». На «Книжковій клюмбы» біля входу до ЛітМузею – буккросинг «Чим ми готові поділитись?» «Кавовий чіл-аут» для гостей музею вже традиційно організовує «НONEY CAKЕ». Додаток-1. Коментар організаторів Військові дії, що тривають сьогодні в Україні, піднімають численні «незручні» для суспільства теми. Створений мистецтвом загальний образ війни, з його відображенням фронту, тилу і окупації, героїзацією своїх і демонізацією ворогів, розсипається під натиском реального досвіду. На першому плані знову опиняється людина з її помноженими в рази щоденними, зрозумілими кожному побутовими проблемами і природною потребою вижити. І ми знову переосмислюємо, здавалося би, прозорі концепти героїзму, зради, любові до батьківщини, відданості ідеї, колабораціонізму тощо. Під час ІІ Світової війни деякі українські письменники, ховаючись від радянського режиму, змушені були виживати в Харкові, окупованому нацистською Німеччиною. 20 травня в програмі «Недоговорені історії: забути чи згадати» Харківський літературний музей пропонує подивитись, як склались долі цих митців, і поговорити про те, чи були вони колабораціоністами, а також про те, як наші співвітчизники живуть на непідконтрольних Україні територіях сьогодні. Ширше – про свободу вибору людини і різні моделі поведінки. Питання про колабораціонізм і виживання в складних обставинах ставить перед нами, наприклад, біографія Юрія Шевельова. Чи справді Шевельов був колаборантом і коли та де саме? У радянській системі, яку не приймав, але під яку підлаштовувався, щоби вижити? Чи під час нацистської окупації, коли змушений був, знову таки, заради виживання, працювати в німецькій установі – але нічим і ніколи не підтримував нацистських та фашистських ідей. Чи сприймати зрадою його від’їзд з окупованої СРСР України заради іншої, близької йому, системи цінностей – чи думати, перш за все, про те, що зроблене ним в еміґрації заради збереження, розвитку й просування у світі української культури, мови, історії. Подібні питання актуалізуються і в біографіях інших героїв акції «Ніч музеїв 2017». Юрій Лавриненко, літературознавець початку 1930-х років, який наприкінці 1950-х у книзі «Розстріляне Відродження» розповів світу і Україні про трагічний період червоного ренесансу (від назви книги отримав назву самий період), наприкінці окупації змушений був тікати від радянської влади до Німеччини. Як і письменник Аркадій Любченко, який пережив репресії 1930-х років і опинився в еміґрації. У конкретних долях чорно-біле уявлення про добро і зло набуває різних відтінків і кольорів, олюднюються абстрактні поняття героїзму, зради, колабораціонізму, реальний сучасний досвід накладається на «книжкові» історії, що формували наше однозначне уявлення про не такі вже й однозначні явища. Часто у спілкуванні ми уникаємо дражливих тем, які провокують нерозуміння та образи і закінчуються, як правило, конфліктами. Але табу на подібні теми з часом все одно призводить до протистояння, іноді настільки глибокого, що суспільство може опинитися на межі катастрофи. Приводом для суспільного діалогу можуть стати музейні артефакти, що зберігають пам’ять про історію нашого світу, з поразками та перемогами, конфліктами та примиреннями. В музеях акумульовано історичний досвід людства, через який варто шукати шляхи до порозуміння і прийняття іншого-інакшого. Додаток-3. Трохи цитат з Юрія Шевельова Юрій Шерех (1941-1956). Матеріали до біографії […] Так було, чи так мало бути? Але далеко більше впливала сама настанова української людини: вірити в здійснення бажань. Ота славнозвісна українська простодушність. Якщо ми хороші, чому б світ був супроти нас нехороший? Хіба зрештою визволення і усамостійнення України не було б актом справедливости? Я – мене – мені… (і довкруги). Том 1. В Україні. (про перші дні нацистської окупації Харкова під час ІІ Світової війни) Подробиці проекту знає Лідія Калашникова, +380 50 939 07 48 Найкращий лайк — це 30 гривень))Фондуючи незалежну редакцію Читомо, ви допомагаєте зростити нове покоління професіоналів видавничої справи і збільшуєте кількість хороших книжок у світі.
|
Соцмережi
|
Щоб залишити свій коментар, будь ласка, увійдіть через аккаунт Vkontakte чи Facebook